Als je haar nu vraagt wat ze doet voor werk, dan antwoord ze met event designer en content creator. Maar dat kan over een half jaar weer iets anders zijn. Samira Salman is een creatieve duizendpoot die zich meestal in de evenementenwereld bevindt. Ik ontmoet haar in het Art’otel in Amsterdam om haar te vragen wat een event designer nu precies doet en hoe ze dat combineert met content creatie.
Een gat in de markt
Voordat Samira voor haarzelf begon was ze in dienst als marketeer, maar ze wilde meer vrijheid in haar werk. Vrijheid om zelf te beslissen wat ze gaat doen, wanneer en voor wie. Daarom heeft ze inmiddels ruim 7 jaar geleden ontslag genomen en is ze toen Social and more gestart.
“Ik vond content marketing heel leuk en vond evenementen super interessant. Bijna 7 jaar geleden, toen ik begon, zag ik een soort gouden ei. Social media kwam toen net op voor de zakelijke markt en veel van die mensen weten niet wat ze op social media moeten plaatsen. Maar ze besteden wel heel veel tijd en geld aan zakelijke evenementen. De kennis die ze delen op die zakelijke evenementen kun je heel goed op social media delen. Dus ik dacht ‘problem solved’! Ik zag niemand daar echt over schrijven of delen. Ik dacht dat het een gat in de markt zou zijn, maar ik was te vroeg.”
Ze ontdekte meteen de risico’s en nadelen van het ondernemen. Ook al zie je een gat in de markt, dat wil niet zeggen dat de markt dat ook ziet. In haar geval begrepen bedrijven het nut van het strategisch inzetten van social media nog niet.
“Ze willen vaak snel resultaat, terwijl je eerst moet bouwen.”
Uitproberen en ondernemen
De start van haar bedrijf ging dus niet zo soepel als ze had gehoopt. Toch had ze hier en daar opdrachten, maar dat waren vooral social marketing opdrachten. Dit kwam volgens haar door de naam van haar bedrijf: Social and more.
“Daar ben ik toen ook vanaf gestapt. Mensen bleven mij maar benaderen voor social media, terwijl ik het breder wilde trekken.”
De eerste vier jaar als ondernemer waren niet de makkelijkste voor Samira.
“Ik dacht dat het aan mij lag, maar ik kreeg later ook de bevestiging dat ik gewoon te vroeg was. Nu doe ik sinds 2 jaar precies de opdrachten die ik toen al wilde doen. Dus evenementen combineren met content marketing.”
Samira is wat dat betreft echt een duizendpoot. Ze doet content marketing, zet evenementen op, koppelt mensen aan elkaar en promoot producten die te maken hebben met het organiseren van evenementen.
“Dit is wel continu in verandering.”
Liefde voor zakelijke evenementen
Samira heeft inmiddels al bijna 15 jaar ervaring met evenementen. Dat is best een lange tijd en haar enthousiasme wordt er niet minder om.
“Ik organiseerde vooral zakelijke evenementen, kennisdelingssessies, meetups en congressen. En daar ligt nog steeds mijn grootste interesse. Op zo’n dag gebeurt er ontzettend veel. Mensen ontmoeten elkaar en ze raken geïnspireerd. Ik word gewoon heel erg blij van wat er op zo’n dag ontstaat. Dat mensen geholpen zijn en hun werk beter kunnen doen doordat ze de juiste kennis hebben gekregen of link hebben gelegd en verder kunnen. Ik vind het heel leuk om daarbij te ondersteunen. Als je een evenement goed georganiseerd hebt, dan gaan mensen met een twinkel in hun ogen naar huis. Het is gewoon een feestje in één dag, ” zegt ze met een grote lach.
“Als iedereen naar een goed evenement gaat, wordt iedereen daar een beetje beter van. Dan kunnen ze hun werk beter doen en daardoor gaat alles beter. ”
Bijzondere zakelijke evenementen
Al vrij snel nadat ze voor haarzelf begon is Samira EventGoodies gestart. Met dit bedrijf richt ze zich op de creatieve kant van de zakelijke evenementen.
“Ik was altijd al op zoek naar creatieve ideeën voor evenementen. Daar was ik dan uren naar aan het googlen, maar daar is niet echt een naam voor. Als je zoekt op entertainment, dan krijg je goochelaars, maar ik was vaak op zoek naar iets innovatiefs en vernieuwends. En dan kwam ik op een ander evenement en dan zag ik iets wat ik gaaf vond en dan dacht ik ‘waarom wist ik niet dat dit bestond?!’ Of ik kwam creatieve mensen tegen die net iets nieuws op de markt hadden gezet, waarvan ik dacht dat meer mensen daar vanaf moesten weten. Ik wilde dat zakelijke evenementen leuker werden, want ik heb zoveel saaie evenementen bezocht. Dus toen ben ik die tips gaan delen.”
Dit doet ze onder de naam EventGoodies. Die tips deelde ze de eerste jaren zonder duidelijk vooropgezet plan. Al snel merkte ze dat mensen het leuk vonden en haar tips waardeerde. Ook de bedrijven waar ze over schreef. Want hoe meer ze erin dook, hoe meer leuke creatieve eventonderdelen ze tegenkwam.
Event design
Samira zit niet stil. Ook nu is ze nog steeds op zoek naar nieuwe dingen voor haar bedrijf.
“Ik doe er sinds dit jaar ook event design bij. Dat heeft met design thinking te maken. Daarbij denk je na over de gebruikers en wat zij nodig hebben. Dan maak je een prototype en die ga je testen.”
Bij veel evenementen staat al vast hoe het eruit ziet. Een evenement wordt een keer opgezet en de volgende keer wordt alleen de inhoud van het programma aangepast. Dat betekent dus dezelfde locatie, dezelfde tijden en weer dezelfde borrel aan het eind van de dag. Dat is niet heel erg inspirerend. Daarom wil Samira meer bieden en dat doet ze met event design.
“Dan ga je nadenken over waarom het evenement wordt georganiseerd. Wat wil een directeur van een bedrijf uit dat evenement halen? Waarom zou de bezoeker daarheen komen? Wie investeert er geld in en wat wil die persoon daaruit halen? Dan kom je er bijvoorbeeld op uit dat mensen niet altijd zitten te wachten op een dag vol sessies, maar meer tijd willen om te netwerken.”
Content marketing en content creatie
Het klinkt of Samira het liefst de hele dag bezig is met evenementen, maar de afwisseling is juist wat ze leuk vindt.
“Ik heb in het verleden wel eens gedacht aan fulltime event organisatie. Ik liep een keer rond op een industriële eventlocatie, waar je een hele gave sfeer kan neerzetten. Daar word ik helemaal enthousiast van. Dat vind ik zo gaaf! Ik heb gekeken of er een vacature was, maar dat was er niet. Achteraf ben ik daar blij om, want ik besefte me dat ik geen productie wil draaien. Ik wil niet elke keer zorgen voor zoveel broodjes en zoveel stoelen. Ik vind juist het creatieve leuk om te doen. En content maken vind ik ook heel leuk.”
Dat is haar ideale combinatie: evenementen organiseren en content marketing. Dat laatste wordt door iedereen anders uitgelegd. Dit is hoe Samira content marketing omschrijft:
“Met content marketing maak je bijvoorbeeld blogs, vlogs of social media posts of zelfs podcasts tegenwoordig. En dat met als doel dat mensen iets gaan downloaden, kopen of aanvragen. Dus doelgericht content maken.”
Om die content te maken, schrijf je als content marketeer best veel. Ze vertelt dat ze zichzelf een slechte schrijver vond en huurde daarom mensen in.
“Hoewel er veel mensen zijn die hele mooie teksten schrijven, heb je voor content marketing echt iets anders nodig. Een mooie tekst moet wel ergens toe leiden. Je schrijft geen boek, je wilt dat mensen iets gaan doen. Leuk als het een mooi verhaal is, maar het moet wel commercieel zijn. Daar ben ik intussen wel goed in geworden.”
Aan klanten komen
Samira zit vol met ideeën. De ene keer betere ideeën dan de andere. En de ene keer wachten haar klanten er ook meer op dan de andere keer. Maar hoe komt ze eigenlijk aan klanten?
“Meestal word ik eerst voor content of social media marketing gevraagd. En als ik daar dan eenmaal zit, dan kijk ik wat er nog meer gedaan kan worden op het gebied van event strategie. De meeste klanten komen via mijn warme netwerk.”
Samira blogt, vlogt en deelt erop los. Haar warme netwerk wordt daardoor steeds groter. Ook wordt ze steeds vaker uitgenodigd als spreker. Om te praten over eventorganisatie of marketing. Als het even kan zegt ze overal ja op.
“Want ik vind het ook allemaal leuk. En ik ben niet zo goed in sales vind ik. Dus zoveel delen op social media en op mijn site is voor mij de manier om te laten zien wat ik doe en waar ik voor sta. En als het mensen dan aanspreekt, dan weten ze me te vinden. Ik heb eens van een businesscoach gehoord dat je passioneel onthecht moet zijn bij het verkopen. Dat is als je bijvoorbeeld in een kledingwinkel bent, dat je 10 dingen past en het eigenlijk allemaal niet zit. Dan wil je niet dat de verkoper je gaat pushen om toch iets te kopen. Dan is het veel beter als zo’n verkoper zegt dat het niet geeft en dat je de volgende keer gewoon weer welkom bent. Ondanks dat ze dan al die tijd aan je besteed heeft. Dat is passioneel onthecht en dat ben ik ook. Ik ben misschien iets te onthecht, want soms heb ik gewoon een nieuwe klus nodig. Als ik dan eindelijk iemand aan de telefoon heb die interesse heeft, maar nog iets terughoudend is, dan kop ik hem niet echt in.”
Vaste klussen vs freelancen
Freelancen is een onzeker bestaan. Zeker als sales niet je sterkste kant is zoals bij Samira. Maar toch komt het bij haar elke keer goed.
“Eigenlijk heb ik elk jaar wel voor ongeveer een half jaar een vaste klus en dat is een goede basis. In het begin had ik ook wel eens vier klussen voor vier uur in de week. Daar kwam ik dan wel van rond, maar ik was veel tijd kwijt aan die ad hoc klusjes. In directe uren ben je dan wel maar 4 uur bezig, maar als het opgeknipt is in 10 momenten, kost het veel energie en verlies je eigenlijk veel meer tijd.”
En dan heeft ze de administratie en al het bloggen er nog bij. Dat was dus niet de manier. Daarom heeft ze graag een semi vaste klus van 2 dagen per week, zodat ze daarnaast EventGoodies kan blijven doen. Maar dat is niet altijd even makkelijk.
“Ik heb heus wel eens van die dagen dat ik denk dat ik beter kan stoppen. Dat ik beter kan interimmen bijvoorbeeld. Van klus naar klus gaan en lekker veel geld verdienen. Dat is wel mijn back-up idee. Maar ik voel dat er nog iets is. Ik zie ook dat het steeds beter gaat. Ook als ik hiermee zou stoppen ooit, dan heb ik niets verloren. Zelfs als het niet lukt, dan heb ik zoveel geleerd, zoveel bereikt en zoveel gedaan!”
Samira laat zich duidelijk niet tegenhouden door een tegenslag. Gewoon opstaan en weer verder gaan. Ze heeft gelijk, want wat heeft ze te verliezen? Ze krijgt er met dit avontuur alleen maar een bak ervaring bij.
Influencer marketing
EventGoodies is het bedrijf waar Samira met de meeste passie aan werkt. Het is niet het bedrijf waar ze per se het meeste geld mee verdient. Geld verdient ze met content marketing. EventGoodies is haar persoonlijke interesse en was niet eens opgezet om geld mee te verdienen. Ze heeft het opgezet omdat ze de wereld wilde vertellen over alle toffe dingen die je kunt doen op een evenement. Toch heeft ze inmiddels een manier gevonden om ook met EventGoodies steeds meer te verdienen.
“Door gesponsorde content. Ik ben een influencer voor de zakelijke evenementenmarkt.”
Influencer zijn klinkt als een droom: schrijven over de dingen die je leuk vindt en daarvoor betaald worden. Dat is ook wat Samira met EvenGoodies doet. Ze schrijft en vlogt over producten die bedrijven via haar netwerk en website willen promoten. Maar het loopt nog niet storm.
“Ook hier ben ik nog wat te vroeg. Veel bedrijven begrijpen het nog niet. Ik verdien er steeds meer mee, maar nog niet voldoende. Ik ben nu nog aan het bouwen. Het is ook wel eens frustrerend, want het is soms moeilijk om uit te leggen wat een blog of een vlog voor waarde heeft voor een bedrijf. Toen ik me een keer heel erg wou storten op gesponsorde content, ben ik er ook bijna aan onderdoor gegaan. Telkens nee horen, daar word je onzeker van. Maar nu zie ik mijn content als mijn eigen PR-machine en daarom vind ik het nu ook weer leuk.”
Vallen en opstaan
Samira is echt een kei in vallen én weer opstaan. Een goede eigenschap om te hebben als ondernemer. En ze heeft een neus voor nieuwe zaken die populair gaan worden. Al is ze soms dus wat te vroeg. Maar dat vindt ze niet erg. Ze leert graag en ze hoeft er ook niet rijk van te worden. Zolang ze de rekeningen kan betalen en kan doen waar ze gelukkig van wordt is ze tevreden. Maar ze droomt wel:
“Ik hoop dat ik op een dag geen marketingklussen meer hoef aan te nemen en volledig kan leven van EventGoodies, event design en het influencer zijn.”