Ik ken eigenlijk niemand die zelfs na 40 jaar nog zo enthousiast is over zijn werk als Louis Baerts. Hij is goochelaar en entertaint mensen overal in het land. Van evenementen tot kinderfeesten, van jubilea tot bedrijfsfeesten. Hij kan zelfs op magische wijze een gender reveal party verzorgen. Ik interviewde hem over zijn werk en dat het toch wel een stap was om voor het fulltime goochelaarschap te kiezen. 

Een geboren goochelaar

Je hebt van die mensen die worden geboren met een passie. Voor Louis was dat goochelen. Al van jongs af aan probeert hij mensen te verbazen met trucjes. 

“Op de lagere school hadden we aan het eind van de week een optreden. Iedereen mocht op het toneel iets doen. Een kunstje, een liedje of een dansje. En ik stond dus op mijn 11e al elke vrijdag trucjes te doen met de goocheldoos. En omdat het er al in zit, ga je je er ook iets meer voor interesseren. Ik ging bij feestartikelenwinkels goocheltrucjes kopen. Dat zijn dan hele simpele trucjes, maar als je dat goed brengt is dat zeer leuk om te zien. En de bibliotheek had er boeken over en ik heb er zelfs een keer een videoband over gevonden. Internet had je toen nog niet. Dus kreeg ik steeds meer informatie en kennis en zo ben ik heel langzaam steeds verder gegaan en heb ik trucjes verzameld.”

Louis las een artikel over een jongen die op kinderfeestjes optrad. Toen dacht hij:

“Dat kan ik ook! Ik heb toen de typemachine erbij gepakt, briefjes getikt en die bij mijn ouders in de buurt rondgedeeld. En toen belde de kapster van mijn moeder. Die wilde wel een kinderfeestje door mij verzorgd hebben.”

Op dat moment was Louis 14 jaar en trad hij meteen een uur op. Da’s best lang!

“In het begin deed ik een uur en later werd dat anderhalf uur, want dan deed ik ook spelletjes met de kinderen.”

Een serieuze baan

Louis was natuurlijk niet het enige kind dat goochelaar wilde worden. Maar net als veel andere mensen kreeg ook hij te horen dat je daar niet echt geld mee kan verdienen. Goochelaar zijn is een leuke hobby, maar daarnaast moet je gewoon een serieuze baan hebben. En dat is wat Louis toen is gaan doen. 

“Mijn vader had een eigen zaak. Hij was vertegenwoordiger. Als je een deuk in je auto had, dan verkocht hij alles om die weer te repareren. En ik was troonopvolger. Daar is alles toen op ingezet. Ik ben na de mavo naar de middelbare detailhandelschool gegaan. Daarna een auto gekocht en gaan rijden.”

Hij reed heel Noord-Holland door om vanuit de auto spullen te verkopen. 

“Ik had de kennis wel, maar het verkopen en de mensen producten ‘aansmeren’, daar had ik geen passie voor.”

Louis kwam er al vrij snel achter dat hij geen echte verkoper is . 

“Mijn vader kan een eskimo nog een koelkast verkopen, maar ik kan dat niet.”

Hij had goochelen nog steeds als hobby naast zijn werk. 

“En inmiddels was dat zo’n aardige hobby geworden dat ik daar ook wat mee verdiende. Op een gegeven moment ging dat wringen. Want ik had steeds meer voorstellingen, maar daar kon ik niet heen omdat ik naar mijn klanten moest. En ik kon niet naar mijn klanten omdat ik moest optreden.”

Louis zat in een spagaat tussen zijn huidige werk en zijn passie voor het goochelen. 

“Maanden heb ik daar tegenaan lopen hikken. En op een gegeven moment heb ik aan mijn vader gevraagd of we toch even konden praten.”

Hij wilde zijn bedrijf stoppen en fulltime goochelaar worden. Voor zichzelf had hij de knoop al doorgehakt, maar hij was bang voor de reactie van zijn vader. 

“Dus ik vertelde dat ik me niet prettig voelde bij het verkopen en dat ik optreden veel leuker vond. Er was een korte stilte en vervolgens zei zijn vader ‘Ja, dat zag ik al wel een tijdje aankomen’. Dat was een wijze les: stel problemen nooit uit, maar deal er meteen mee.”

Goochelen voor volwassenen

Voor Louis is het heel logisch dat goochelen voor volwassenen is. Toch associëren veel mensen goochelaars met kinderen. 

“Heel vroeger ben ik begonnen met ballonnen. Iedereen kent wel de clown die hondjes van ballonnen maakt. Ik maakte er schitterende kunstwerkjes van die toen niemand nog gezien had. En later zelfs kleding. Eigenlijk kun je alles van ballonnen maken wat je maar wil. Maar dat kent niemand. Ik heb een jaar of 10-15 geprobeerd om dat te implementeren in Nederland in de volwassen entertainment industrie, maar dat is niet gelukt. Ballonnen is voor kinderen. En goochelen ook.”

Dat is het beeld dat heerst: de goochelaar op het kinderfeestje. 

“Iedereen kent gelukkig Hans Klok en Victor Mids tegenwoordig, waar ik een beetje aan kan refereren. Maar het is of illusionisten met grote kasten en kisten doormidden zagen of het is voor kinderen.”

Gelukkig weten veel mensen Louis ook te vinden voor het volwassen werk. En zeg nou eerlijk: het is toch heerlijk om je heel even te verbazen en je af te vragen hoe hij dat ene trucje toch gedaan heeft?

Louis Baerts en zijn goocheltrucs.
Je staat er met je neus bovenop en toch heb je niet door hoe hij het doet!

Goochelaar of illusionist: wat is het verschil?

Louis heeft het over goochelaars en illusionisten. Maar wat is het verschil?

“Illusionisme is echt het grote werk op het toneel, waarbij assistentes verdwijnen en verschijnen. 

Hans Klok vertelt er tenminste een verhaal bij. De meeste illusionisten stoppen een assistent in een box en dan denk ik: waarom? Zwaarden er doorheen. Is hij boos op haar ofzo? En uiteindelijk komt ze er weer uit. Maar waarom ze in de kist ging wordt niet verteld. Storytelling vind ik altijd veel mooier.”

Illusionisme is dus het grote theatrale werk voor een groot publiek. Louis is als goochelaar juist veel meer onder de mensen en gaat meer over wat kortere trucs die hij direct onder de neuzen van mensen uitvoert. 

“Goochelaars worden vaak gezien als dat irritante mannetje dat je in de maling probeert te nemen. Dat probeer ik te doorbreken door te laten zien dat er ook een hart en een ziel in goochelen kan zitten. Ik wil mensen echt iets meegeven. Een belevenis en een ervaring. Na afloop gaan mensen dan praten met elkaar. Dat vind ik het mooiste wat je kunt bereiken!”

Een echte connectie

Wat Louis het allerleukst vindt is dat mensen gaan praten met elkaar over wat ze net gezien hebben. Voor hem draait zijn werk om het maken van echte connecties. 

“Ik heb normaal gesproken twee tot drie voorstellingen per week. Ik ontmoet zoveel mensen en iedereen kun je wel wat geven.”

Het draait om aandacht. 

“Echt even tijd maken voor iemand.”

Het valt hem op dat veel mensen met hun neus in hun telefoon zitten. Maar als hij hun aandacht weet te trekken, dan vergeten ze die al snel. 

“En dan neem ik ze mee en kunnen ze zich verwonderen. En als ze dan weglopen, dan zie ik dat ze aan anderen mensen vertellen wat ze net gezien hebben. En dat is die connectie. Dat vind ik zo mooi! Dat is het mooiste aan mijn vak, dat ik die connectie weer breng.”

Voor Louis Baerts gaat goochelen over het maken van een connectie. Ook online
Die connectie zoekt Louis ook online met o.a. zijn Monday-Magic-Movies.

Meer dan alleen goochelen

Louis is een echte goochelaar, maar naast zijn goochelshows werkt Louis ook met concepten

“Ik doe meer dan alleen goochelen. Zoals CasinoMagic, mijn casino tafel met licht, geluid en het decor erbij.”

Hiermee is hij onder andere te zien in casino’s. Inmiddels heeft hij zijn casino tafel zelfs corona-proof gemaakt. 

“Mensen denken bij mij even serieus met kaarten te kunnen gokken en ineens zitten alle fiches aan elkaar. Dan krijg je die verwondering en verbazing. En daar maak ik op dat moment zo genadeloos gebruik van. Dan moeten mensen zo hard lachen. En na 10 minuten gaan ze weer weg en staat de volgende groep klaar. Want die heeft gehoord dat er iets aan de hand is en wil dat ook wel eens meemaken.”

Louis geniet hier van. Ook al doet hij hetzelfde trucje meerdere keren op een dag, hij houdt ervan om mensen te verbazen. 

De onbekende man

Op bruiloften, verjaardagen, jubilea en gender reveal parties is Louis de onbekende gast. Vaak weten mensen niet dat er een goochelaar is en daar maakt hij gebruik van. 

“Dan loop ik langs de tafels en vraag ik of het smaakt. Dan kijken ze je een beetje verward aan. En dan zeg ik: ‘voorzichtig hoor’ en dan loop ik weg. Dan draai ik me weer om en zeg ik ‘wist u het niet dan?’ en dan kijken ze nog verbaasder, maar dan staan ze wel open voor je.”

Dat is het moment dat Louis de aandacht van een aantal mensen heeft en hij ze verrast met wat goocheltrucs. 

“Een beetje sneaky, maar dat werkt beter dan wanneer ik vraag of ik een goocheltruc mag laten zien.” 

Mensen om zich heen verzamelen

Louis laat wat filmpjes zien van zijn werk. Wat me opvalt is dat hij altijd tussen de mensen staat en iedereen op zijn tenen staat om mee te kunnen kijken met wat er gebeurt. 

“Ik probeer ook echt iedereen erbij te betrekken. Ik ga niet voor één persoon goochelen en de rest moet dan maar meekijken.”

Als hij van een paar mensen de aandacht heeft, betrekt hij heel handig steeds meer mensen bij zijn goocheltruc. Daardoor willen steeds meer mensen weten wat er gaat gebeuren en voor hij het weet staat er een rij. Hij goochelt vaak voor kleine groepjes, meerdere keren achter elkaar. Zo kan hij iedereen weer even die échte aandacht geven die hij zo belangrijk vindt.

Een show op maat

Een goochelaar inhuren, wat kost dat eigenlijk? Het eerste wat Louis dan vraagt is:

“Wat wil je? Ik kan niet zeggen wat ik kost. Ik heb voor iedereen een ander programma. Ik heb wel een standaard programma, maar die pas ik altijd aan naar de omstandigheden. In het begin kostte een uur goochelen zoveel en twee uur zoveel. En dan kwam ik ergens en dan zag ik dat ik het veel beter anders had kunnen doen. Dus tegenwoordig vraag ik eerst wat iemands budget is, wat iemand wil, wat de omstandigheden zijn, hoeveel mensen er komen, is het binnen of buiten en wat wil je met het feest uitdragen? En dan komen mensen met hun eigen verhaal en daar kun je weer op inspelen. Daar komen dan weer nieuwe dingen uit.”

Louis Baerts zoekt goocheltrucs uit voor een show.
Louis heeft een loods vol met goochelattributen. Als hij wordt ingehuurd gaat hij tussen de spullen op zoek naar de best passende trucs voor die show.

Hoe werken die goocheltrucs?

Als je een vingervlugge goochelaar te werk ziet, dan denk je vast ‘hoe doet ie dat toch?’. Een goochelaar onthult nooit zijn geheimen, maar wat is er nog geheim in dit internettijdperk?

“Het is een jaar of 10-15 geleden begonnen met de gemaskerde goochelaar. Hij legde trucs uit op tv. Alle goochelaars ageerde tegen die man. Hij wilde de goochelwereld opschudden, want er waren mensen die al 50 jaar lang hetzelfde kunstje deden. Hij wilde er een frisse wind doorheen laten varen. Volgens mij niet de juiste manier, maar de denkwijze was nog wel oké. Daarna zijn er met de komst van internet en YouTube steeds meer mensen geweest die een trucje kochten en dat online gingen uitleggen. Ik en veel van mijn collega’s snappen dat niet. Waarom zou je dat willen? Wil je zo graag laten zien dat je weet hoe het werkt?”

Naast dat dit de magie wegneemt van het goochelen, neemt het ook inkomsten weg. 

“Elke truc kun je bij wijs van spreken vinden op YouTube. Sommige trucs kosten een paar centen, maar er zijn ook trucs die wel €50, €100, €1000 of meer kosten. Ik heb een aantal vrij dure trucs staan. Ik ben er niet blij mee als mensen dan op YouTube gaan uitleggen hoe die werken. Want als ik dan ergens aankom met die truc, dan kennen mensen het al.”

Trucs maken en trucs uitvoeren

Hoe jammer het ook is, van bijna elke truc kun je online wel vinden hoe die werkt. Gelukkig zijn er nog genoeg goochelaars die nieuwe trucs uitvinden. Maar Louis vertelt dat er een verschil is tussen de goochelaars die trucs uitvinden en de goochelaars die trucs voor een publiek doen. 

“De meest creatieve goochelaars, zijn meestal niet de meest succesvolle goochelaars. Als je een truc kan bedenken, wil nog niet zeggen dat je de flair hebt om het op toneel uit te voeren. Iedereen kan een trucje kopen in een feestwinkel. De meesten kunnen het nog aardig vertonen op een feestje. Maar zet die niet op een bedrijfsfeest waar hele kritische mensen zitten met een biertje op. Da’s een hele andere manier van optreden. Daar komt ervaring bij kijken. Vaak zijn er mensen die trucs maken, soms zelf op bestelling. En die verkopen ze dan aan mensen die het goed kunnen vertonen.”

Konijnen komen niet altijd uit een hoge hoed

De meeste mensen in de entertainment business hebben een eigen trademark. Iets waarvan mensen hen kennen. Hans Klok heeft altijd de wind in zijn haren en de grote Harry Houdini stond bekend om zijn ontsnappingstrucs. Louis staat bekend om zijn konijnen en een vis. Al tovert Louis die niet uit een hoge hoed. Wat hij wel doet mocht ik van dichtbij meemaken! Bijna elke maandag post Louis op zijn social media een Monday-Magic-Movie. Een kort filmpje waarin hij een goocheltruc laat zien. En in deze aflevering mocht ik zijn assistent zijn:


Liefde voor het vak

Aan alles bij Louis merk je zijn liefde voor het goochelaarschap.

“Ik voel me al 40 jaar bevoorrecht dat ik het mag en kan doen. Ik krijg nog steeds opdrachten, dus blijkbaar doe ik iets goed. En het is heerlijk om te doen. Altijd al heerlijk gevonden. En nog steeds. Als ik nu in de auto naar een voorstelling zit dan denk ik ‘ik mag weer!’ in plaats van ‘ik moet’. Ik denk dat dat de beste werkomstandigheden zijn die je kan hebben.”

1 thought on “Goochelaar

  1. Geweldig leuk interview. Ken Louis al jaren via een van zijn andere passies, rollercoasters en atractieparken. Wat opvalt bij Louis is dat hij oprecht geinteresseerd is in mensen en zijn drive om je ‘goed’ te laten voelen. Hoop dat hij nog vele jaren mensen van zijn passie, het goochelen, mag laten genieten. Topper!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *